Naše výzkumná studie analyzuje zkušenosti studentů s tělesným postižením v inkluzivním vzdělávání, publikována byla v předním pedagogickém časopise Educational Research Review
„Analyzovali jsme systematicky kvalitativní studie z různých zemí, a přinesli tím hluboký vhled do problematiky toho, jak žáci s tělesným postižením vnímají a prožívají inkluzi. Zjistili jsme, že fyzická přítomnost ve škole neznamená skutečné zapojení do vzdělávaní, ani neposkytuje pocit sounáležitosti. Mezi klíčové faktory úspěšné inkluze patří podpora učitelů, dostupnost prostředí a pozitivní vrstevnické vztahy,“ uvádí Dagmar Sedláčková za tým EduArt. „Náš výzkum podtrhuje potřebu kvalitního vzdělávání učitelů zaměřeného na inkluzivní přístupy a na práci s diverzitou. Přínosem je i důraz na respektování hlasu samotných žáků, což často v praxi chybí“, dodává. Studie je ke stažení zde, Může být přínosná pro učitele, výzkumníky i tvůrce vzdělávacích politik, s cílem hlouběji a efektivněji rozvíjet inkluzi. Obohacuje diskusi o inkluzi a poskytuje podněty, které by mohly pozitivně ovlivnit pedagogickou praxi.
1. SEDLÁČKOVÁ, D., et al.: The Experiences of Students with Physical Disabilities in Inclusive Education: A Qualitative Systematic Review. Educational Research Review. 49. 100715. 10.1016/j.edurev.2025.100715
2. ŠPINAROVÁ, G., SVOBODOVÁ, Z., RŮŽIČKOVÁ, V., POTMĚŠILOVÁ, P., VRBOVÁ, T., PERIMAL-LEWIS, L., POTMĚŠIL, M., MAREČKOVÁ, J., KANTOR, J. Arts therapies and people with visual impairment: A scoping review. Arts in Psychotherapy, 2025; 95. https://doi.org/10.1016/j.aip.2025.102317
3. KANTOR, J., CAMPBELL, E.A., KANTOROVÁ, L., MAREČKOVÁ, J., REGEC, V., KARASOVÁ, K., SEDLÁČKOVÁ, D., KLUGAR, M. Exploring vibroacoustic therapy in adults experiencing pain: a scoping review. BMJ Open, 2022; 12, E046591. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-046591
1. KLUGAR, M., KANTOROVÁ, L., POKORNÁ, A., LÍČENÍK, R., DUŠEK, L., SCHÜNEMANN, H., J., RIAD, A., KANTOR, J., KLUGAROVÁ, J. Visual transformation for guidelines presentation of the strenght of recommendations and the certainty of evidence. Journal of Clinical Epidemiology, 2022; 143,178-185. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2021.11.009
2. SVOBODOVÁ, Z., KANTOR, J. Vyhledávání v informačních zdrojích se zaměřením na tvorbu systematických review v oblasti speciální pedagogiky. Štúdie ze špeciálnej pedagogiky, 2024; 13(2), 77-89.
3. VRBOVÁ, T., KANTOR, J., PAVLISOVÁ, H., MAREČKOVÁ, J. Implementační metodika JBI a její aplikace v pedagogické praxi. [JBI FRAMEWORK FOR EVIDENCE IMPLEMENTATION AND ITS USE IN EDUCATION]. EduPort, 2024; 8(2). https://doi.org/10.21062/edp.2024.005
4. KANTOR, J., SEDLÁČKOVÁ, D., MAREČKOVÁ, J., SVOBODOVÁ, Z., VESELÁ, K., SMRČKOVÁ, A., BARANCOVÁ, K., KLUGAROVÁ, J., KLUGAR, M. Systematická review ve vzdělávání: typologie, standardizované metodiky a příklady jejich tvorby. [SYSTEMATIC REVIEWS IN EDUCATION: TYPOLOGY, STANDARDIZED METHODOLOGY AND A PROCESS EXAMPLE OF CONDUCTING THEM]. EduPort, 2023, 7(2). https://doi.org/10.21062/edp.2023.005
5. KANTOR, J., MAREČKOVÁ, J., PTÁČKOVÁ, M., EICHLEROVÁ, B., SVOBODOVÁ, Z., SEDLÁČKOVÁ, D., VESELÁ, K., SMRČKOVÁ, A., KLUGAR, M. Koncept praxe založené na důkazech a jeho význam pro oblast vzdělávání. EduPort. 2022;6(2). https://doi.org/10.21062/edp.2022.010
1. KANTOR, J., NEUWIRTHOVÁ, A., HOŘEJŠÍ, B., KOUCUN, J., KANTOROVÁ, L., VRBOVÁ, T., MUNN, Z., KLUGROVÁ, J., KLUGAR, M. Implementation of virtual music therapy in the practice of Czech music therapists: a best practice implementation project. JBI Evidence Implementation, 2023; 21: S64-S71. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000386
2. KANTOR, J. et al. Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. [Special education of persons with reduced mobility and the concept of evidence-based practice]. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2023.
3. SEDLÁČKOVÁ, D., KANTOR, J., BASLEROVÁ, P., RŮŽIČKA, M., RŮŽIČKOVÁ, L. Inkluzivní vzdělávání a role rodičů. [Inclusive Education and the Parents Role]. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021. 146 p. ISBN 978-80-244-5952-3. doi: 10.5507/pdf.21.24459516.
4. LIU, X., & POTMĚŠIL, M.: A review of research on the development of inclusive education in children with special educational needs over the past 10 years: A visual analysis based on CiteSpace. Frontiers in Education, 2025.
Miloslav Klugar: Systematická review ve zdravotnictví. 2015, Olomouc. (ke stažení)
Jana Marečková, Jitka Klugarová a kolektiv: Evidence-Based Healthcare. Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. 2015, Olomouc. (ke stažení)
GRADE
Doporučené postupy (dále DP) představují velmi důležitý nástroj. Správně vytvořené DP si lze představit jako závazný metodický postup, dle kterého profesionálové postupují při řešení konkrétního problému. DP prokazatelně přispívají ke zkvalitnění poskytovaných služeb a zvyšují efektivitu a dostupnost poskytovaných služeb. Ustanovení a dodržování DP lze rovněž vnímat jako garanci jednotné úrovně a kvality poskytovaných služeb. Aktuálně v ČR neprobíhají žádné centrálně koordinované aktivity, které by umožnily jednotnou a plošnou koordinaci procesu přípravy DP ani procesy usměrňující poskytované služby dle doporučených postupů založených na důkazech a formulovaných podle jednotné závazné metodiky. Rozhodování o případném zavádění nebo úpravách existujících DP představuje komplexní problematiku vyžadující transparentní procedurální postupy na vysoké úrovni podle jasných kritérií. Zároveň je potřebná infrastruktura zahrnující erudované odborníky a datové zdroje.
Postup tvorby doporučených postupů je k dispozici ZDE.
KE STAŽENÍ